donderdag 29 januari 2009

Decepticons, transform!

De wereld vandaag de dag is een veraderlijke bol. Met een klik op de knop kan je bijna elk plekje op aarde bekijken, met een klik op de knop kan je met iedereen overal op de wereld communiceren, een verdachte beweging en de AIVD zit je op de hielen, een verkeerde uitspraak en je mond wordt gesnoerd door deze of gene, deze of gene wordt dan op zijn beurt ook weer gecensureerd onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting', zo is de cirkel weer rond en blijft de wereld maar draaien. De ontwikkelingen gaan zo snel, ongeveer alles is maakbaar en niets is meer wat het lijkt. Een telefoon is niet alleen een telefoon, maar ook een GPS/computer/muziek/foto/video/multimedia unit. Computerspelletjes en films zijn zo goed gemaakt dat ze bijna niet van de werkelijkheid te onderscheiden zijn. Zelfs de mens is maakbaar in allerlei maten en soorten, vrouwen kunnen mannen zijn, vice versa en alles wat daartussen ligt en dan zijn daarnaast nog allerlei kleinere (of grotere) aanpassingen mogelijk. Zoals de Kinks zongen in 'Lola': Its a mixed up muddled up shook up world.

Zo kom ik, na deze ietwat lange inleiding en via mijn oneindige associatieweb, bij mijn eerste deceptie (in het nummer van de Kinks gaat het namelijk over een 'Lola', ....and she tastes just like Coca Cola. C-O-L-A, Cola. Klik hier voor de music video) Cola. Als ik dorst heb en naar drinken verlang is dat meestal naar een lekker glas, of blikje, koude Cola van bovengenoemd merk. Bij het aanschouwen van een dergelijk glas met de welbekende zwarte substantie begint het belletje van Pavlov te rinkelen en stelt mijn lichaam en geest zich in om verkwikt te worden met heerlijke dorstlessende cola. Wat een teleurstelling is het dan als het cola is van elk willekeurig ander merk. Niet te doen!! Datgene waar je op gehoopt had blijkt een veel slechtere variant ervan te zijn en de deceptie is compleet. Jakkes!

De andere deceptie heeft niet met drinken te maken, maar met, het andere wat wel vaak in één adem wordt genoemd, eten. Gisteren bezocht ik een gewaardeerde goede vriend van mij en terwijl wij zo op de bank wat aan het keuvelen waren onder het genot van een natje werd door zijn vrouw (inderdaad Sherlock, het gaat dus over één van mijn getrouwde vrienden) een aantal eetbare dingen op tafel neergezet. Naast de paprika chips stond een bakje met allemaal kleine gekleurde balletjes (ja Lucille, ook groene). Dus ik neem een flinke hand, want ik houd er nooit zo van om vaker dan nodig uit de bank te komen om eten te pakken. Terwijl eten wel één van mijn lievelingsbezigheden is, dus in mijn onderbewuste had ik de ideale oplossing al bedacht: allihop, een flinke hand vol M&M's. Althans, dat dacht ik! Trapte ik daar even in zeg! Het waren namelijk namaak M&M's en wederom reageerde mijn lichaam en geest hier op alsof ik gebeten werd door de hond van Pavlov. Teleurstelling allom en mijn gewaardeerde vriend lachtte mij hoofdschuddend toe: Muha, Muha!

Net zoals de kwaadaardige Decepticons in de tekenfilmserie 'Transformers' een royal pain in the ass zijn voor de Autobots, zo zijn slechte eet- en drinkbare replica's een ziekte voor deze wereld en moeten dan ook nodig bestreden worden. Dus: Autobots, let's roll!!

-Optimus Prime

7 opmerkingen:

Unknown zei

Zo komen snoepers te pas.

Je moesje...

matthijs zei

Badabadabing. Ik wil niet altijd de credits opeisen voor grappen of ideeën, maar bij deze doe ik het toch ;). Wat was het smerig om Coca Cola Light te krijgen wanneer je naar niets anders dan Coca Cola (regular) verlangt!
Zingen The Kinks trouwens niet over 'Cherry Cola'. Iets dat ik dan wel weer graag drink, maar dat bij jou vast ook tot de decepticons behoort.

Anoniem zei

op het album zingen ze 'coca' cola, maar voor de single hebben ze dat veranderd in 'cherry'. Te veel reclame lijkt me.

Jefta Varwijk zei

Prettig verrast was ik, toen ik zag dat je een gastschrijver in Optimus Prime had gevonden. Ik heb het zusje van die beste 'creatie' gevonden: Abbetron.

in elk geval, ik wou even een commentaar plaatsen omdat je paprika chips noemde, en ik dat wel erg mis.

Jesse Varwijk zei

Wat ben jij hard in de marketingvallen van de genoemde producenten gevallen zeg!!

Unknown zei

Man... wat gaat er in dat brein van jou rond.....

Johnny, Karine & Maria Elisabeth Koster zei

Natuurlijk weer een late reactie van mij, maar toch: Inderdaad: Er is maar 1 ding erger dan de door jou benoemde nepcola; de door Matthijs benoemde Coca Cola Light (of Zero, for all I care, dat is pas een marketingval Jesse). OK, als je, zoals ik, eigenlijk geen calorieen aan je dieet toe zou moeten voegen en dus geen Coca-Cola Regular drinkt, drink dan gewoon water! Ook verfrissend. Tikkeltje saai misschien, maar ja, je hebt dan ook niet het totale sfeerproduct, dat je bij topproducten als Coca-Cola of M&M's krijgt (marketing of geen marketing, het draagt bij aan de totale ervaring, toch?).