zondag 14 december 2008

And that heaven is overrated...

Tell me did you sail across the sun
Did you make it to the milky way to see the lights all faded
And that heaven is overrated...

-
Train, Drops of jupiter (2001)

In het refrein van dit liedje vraagt de zanger zich, volgens mij, af of the 'you' alles heeft geprobeerd, alles heeft gezien en uiteindelijk heeft besloten dat het niet is of 'overrated'. Zo zijn er nogal wat dingen waarvan beweerd wordt dat je die eens gedaan zou moeten hebben. Een tweetal dingen die ik alvast kan afstrepen, en die ook meteen van een ieders lijstje gehaald kunnen worden, staan hieronder.

Ik heb nooit echt begrepen waarom hele volkstammen (zoals Oldebroekers en Elburgers) Strijkert IJs als een soort van hemelse versnapering beschouwen. Zelf ben ik een groot fan van ijs in verschillende vormen en smaken, maar het alom geprezen ijs van Strijkert brengt mij minder vreugde dan het ijs bij de gemiddelde Italiaanse ijssalon. Toch heb ik hier menigmaal een ijsco gekocht, maar overtuigd ben ik nooit. Vooral de naturel smaak met een vleugje vanille is een rare ervaring. Het smaakt naar een vreemde melkachtige substantie. Dat is het geheim van Strijkert...melk. Als ik dat had gewild dan had ik wel een pak melk ingevroren en dat opgegeten. Ja toch niet dan! Menigmaal kwam bij mij dit liedje van one-hit-wonder Train in gedachten en mompelde ik zacht: 'and that Strijkert IJs is overrated...'

Sinds een aantal maanden woon ik in de mooiste stad van Nederland en daar komt een soortgelijk fenomeen voor: Broodje Mario. Hier schijnen ze de lekkerste broodjes te hebben met allerlei soorten beleg. Van vlees tot gezond tot vegetarisch. Onlangs heb ik mijn laatste 3 euro besteed aan een vegetarisch Broodje Mario, want ik was benieuwd naar de smaaksensatie. Daarnaast moest ik nog de hele binnenstad doorkruizen te voet en had mooi de tijd om al lopend dit buitenlandse geheim van de Domstad te proberen. Dus ik stiefel op zo'n Italiaan af en vraag, in mijn beste Nederlands, of ik alstublieft een broodje mag. De vegetarische graag. Na de gebruikelijke handeling van geld overhandigen en het in ontvangst nemen van het gekochte waar kon ik eindelijk beginnen met het verorberen van het Broodje Mario. Terwijl mijn tanden zich door het broodje, tomaat, soort van sla en kaas heen werkten, merkte ik dat de verwachte streling van de tong uitbleef. Het is gewoon een (Italiaans) broodje kaas met sla en tomaat!! OMG WTF! Ik voelde me verraden en had duidelijk een kat in de zak gekocht. Wederom dacht ik aan het liedje van Train en zong: 'and that a Broodje Mario is overrated...'

2 opmerkingen:

Anoniem zei

mooi verhaal, je word beter

Mae zei

djim.. waarom de vegetaische variant! De plakjes vlees zijn het broodje mario, de kaas en rauwkost zijn een stuk minder belangrijk.
Probeer het echte broodje mario en je zal mijn utrechtse passie delen. Hmm, daaaar mag je mij voor wakker maken!